لینک های روزانه
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۶۱۷٫۶۶۹ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۳ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۲۳۷
    بازدید از این یادداشت : ۸۹۲

    پر بازدیدترین یادداشت ها :

    آورده‌اند که:
    یکی از وُکَلایِ عَرَبی‌زَبان، دَر مَحکَمه و دَر مَقامِ دِفاع از مُوَکِّلِ خویش، سُخَنرانیِ بُلَندی إیراد کَرد که گیرا و مُؤَثِّر بود وَلی خَطاهایِ نَحویِ چَشْمگیری هَم داشت. ... یکی از هَمْکارانش به او گُفت: اُستاد! بسیار خوب بود، ولی ای کاش به قَواعدِ نَحوی هَم بَذْلِ عِنایَتِ بیشتَری می‌فَرمودید! ... وَکیلِ سُخَنران بَرفور پاسُخ داد: شُما چرا نگَرانِ قَواعِدِ نَحوی هَستید؟ مَگَر "سیبویه" دَر این زمینه به شُما وکالَتی داده است؟!!!
    (نَقل به مَضمون و لَختی تَصَرُّف از: طَرائِف القُضاة و المُحامین، إِعداد: هانی مَحمود القَصیر، ط: ۲، طرابلس ـ لبنان ـ: المُؤَسَّسة الحَدیثَة لِلکِتاب، ۱۹۹۵ م.، ص ۱۱۱).
    حَق این است که اَگَر "سیبویه" و "سیبویه"ها را ـ بتَسامُح و صَدالبَتّه به طورِ مِثالی ـ صاحِبِ حَقِّ أَصلی دَر این أُمورِ زَبانی بدانیم، عالِمانِ ناقِد و عِیارسَنجِ مُتَنَبِّهْ، وُکَلا و "أُمَنا"یِ أَمثالِ "سیبویه" اند.
    دَربارۀ یکی از عُلَمایِ گُذَشته "نَدانَم کُجا خوانده‌ام دَر کِتاب" که هَرگاه شاگِردانَش دَر خواندَنِ عِباراتِ مَتن مُسامحه می‌کَردَند و دُچارِ لَغْزِشِ نَحوی می‌شُدَند، دَر مَقامِ دَعوَتِ ایشان به اِستِدراکِ خَطا و إِصلاحِ ما فات می‌گُفته است: «سیبویه را بَر شُما حَقّی است؛ او را از خودتان راضی کُنید!».
    سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۹
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    حمیدی
    ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۴
    سپاسگزارم.
    روز و شب را تا آن زمان خواهم شمرد.
    حمیدی
    ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۳
    سلام استاد گرامی!
    اگر بخواهیم با خواندنِ آثار کسانی که زیبا و شیوا می‌نویسند بر مهارت خود در نوشتن بیفزاییم، چه کتابهایی یا آثار چه نویسندگانی را پیشنهاد می‌فرمایید.
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    پاسخ این پرسش لختی دشوار و بسیار درازدامان است. با این همه خواهم کوشید در یادداشتی مستقل دربارۀ سرمشق‌هایِ نثرِ فارسی اندَکَک بشَرح سخن بگویم و رایِ خویش را در این باب بَر آفتاب افگَنَم.
    پیروز باشید!