لینک های روزانه
    برای ما بنویسید



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    سمانه
    ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
    آقای جهانبخش لطفا به گونه ای بنویسید که برای همه نوع از مخاطبان قابل فهم باشد با این همه تکلف و کلمات مشکل چه چیزی را میخواهید به مردم بفهمانید اینکه دایره ی واژگانتان بالاست؟ و اگر واقعا هدف آگاه سازی مردم هست لطفا ساده و قابل فهم بنویسید. از بزرگواری شما ممنونم

    پاسخ:

    بانویِ خشمگین!
    درود و سلامِ مرا پذیرا باشید!
    از لطفِ عتاب‌آلودتان سپاسگزارم.
    گونۀ نگارشی و نگرشیِ من بیگمان و راست چونان آنِ همگان، پسندهایِ ذهنی و آزمونهایِ زیستیِ مرا آینگی می‌کُنَد، و بَرگُزینشِ هر واژه از میانِ واژگان، انگیزه‌ای دارد.
    پنداشتِ خودم آن بوده است که در هر نوشتار تناسبِ موضوع را با زبان پاس داشته‌ام و هر بیانی را زبانی است.
    دور نیست آنسان که خشم و خروشِ شما حکایَت می‌کُنَد، گاهگاه از جادۀ صَواب دور افتاده باشم. ... بر من ببخشایید!

    بی هیچ پَروا پُرسیده‌اید: «چه چیزی را میخواهید به مردم بفهمانید اینکه دایره ی واژگانتان بالاست؟»!!!
    اعتراف می‌کنم که پاسخِ قاطعِ این پُرسش را نمی‌دانم. باید انگیزه‌ها و اندیشه‌هایم را نیک بکاوم. دور نیست من هم چونان بسیاران، از سودایِ خودنمایی برکران نباشم. که می‌دانَد؟ ... باری، اگر هم گاه این انگیزه در کار و بارم دخیل بوده باشد، بی هیچ تردید همیشگی نبوده است.
    راقم را در کارِ زبان پَسَندهایی است فَراتر و ریشه‌دارتر از چُنین هیجانها!!!
    نمونه را، شما می‌گویید: «دایره ی واژگانتان بالاست». من می‌گویم: دایرۀ واژگان تَنگ است یا فَراخ؛ نه، پایین یا بالا.
    بگذریم. ... بازهم سپاسگزارم و دریچه یِ ذهن و ضَمیرم را هرگز بر انتقاد نمی‌بَندم.
    پیروز و کامگار باشید!
    سمانه
    ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷
    من به نوشتن شما اعتراض دارم چرا به نحوی نمی نویسید که روان و سلیس باشد و مردم به راحتی متوجه منظورتان بشوند ؟
    طاها عبداللهی
    ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷
    سلام و عرض ادب خدمت استاد جهانبخش
    ببخشید آیا حضرتعالی در تهران سکونت دارید؟
    اگه تهران هستید ، آیا جلسه ای کلاس درسی دارید یا خیر

    با تشکر
    پاسخ:
    با سلام و احترام
    من بنده ساکنِ اصفهانم و چند سالی است از تدریسِ رسمی نیز یکسره کناره جُسته ام. تنها اشتغالِ داعی تحصیل است؛ ان شاء الله چندان که از نعمتِ حیات برخوردار باشم. گاه در خدمتِ تنی چند از دوستان کمی متونِ قدیمه می خوانیم و لا غیر.
    احمد
    ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۹
    سلام آقای جهانبخش
    حضرتعالی در ابتدای مقاله: انتحال و ابتذال در اخلاق پژوهی عرفانی، بیتی از حافظ شیرازی آورده اید که در مصرع دوم آن عبارت غش آمده است.
    سوال بنده از شما این است که بر سر حرف غین، فتحه صحیح است یا کسره.
    لطفا دلایل شما بزرگوار را می خواستم بدانم زیرا از هر دو تلفظ بسیار در جمع حوزوی و دانشگاهی استفاده می شود.
    با تشکر
    پاسخ:
    با سلام و سپاس
    در شماری از کتب لغت هم غَش و هم غِش به معنای خیانت و خدعه و ... آمده و در شعر حافظ البته خوانش غَش متعین است. میان این دو خوانش تفاوتهائی هم هست بیرون از "حوصله" ی این مقام.
    مجتبی
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۱
    با سلام خدمت شما محقق ارجمند.

    امکانش هست لطف کنید و بفرمایید تحقیقی که درباره ی ابیات منسوب به امام سجاد علیه السلام انجام داده اید٬ در کدام یک از مقالاتتان که در اینترنت هست موجود می باشد؟ آیا مطلبی در این باره در همین سایتتون قرار داده اید؟
    با سپاس.

    توضیحِ جویا جهانبخش:
    با سلام و سپاس
    گمان می کنم مقصودِ شُما مَقاله ای باشَد که نَخُست در مجلّۀ دریچه طبع شُد و سپس در کتابِ «مأثورات در ترازو» درج گردید. عجالَةً از این که آن مقاله در فضایِ مَجازی هَم نَقل شُده باشَد، بیخبَرَم؛ ولی به هر روی در کتابِ «مأثورات در ترازو» ، در دسترس است.
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۱۶۹٫۹۷۰ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۱۸۸ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۱۸۶

    پر بازدیدترین یادداشت ها :
    مقالات مرداد ۱۳۹۶
    (إِشارَتی اَندَر فَوایِدِ مَعرِفَتِ "مِلَل و نِحَل") دربارۀ فِرقۀ إِسماعیلیّه، بسیاربسیار نوشته‌اند و بسیار خوانده‌ایم؛ و البتّه شَک نیست که ناخوانده‌ها و نادانِسته‌ها و ناشُنوده‌ها، هَنوز بسیارتر از بسیار است! در گُزارشِ مَکتوبِ گُفت‌وشُنودی با حُجَّةالإِسلام‌والمُسلِمین سَیِّد عَلی‌أَصغَرِ أَمینیِ سَبزواری که هَفته‌نامۀ حَریمِ إِمام در...
    پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۲
    از تألیفاتِ اَرج‌آوَرِ اُستادِ اَنوشه‌یاد عَلی‌أَصغَرِ فَقیهی (۱۲۹۲ ـ ۱۳۸۲هـ.ش.) ـ رِض۟وَانُ اللهِ تَعَالَیٰ عَلَی۟ه ـ، یکی، کتابِ نَفیسِ شاهنشاهیِ عَضُدالدّولۀ دی۟لمی است که در سالِ ۱۳۴۷ هـ.ش. مُنتشر گردید و بَرَندۀ جایزۀ سَلطَنَتی شُد. پس از اِنقِلابِ 1357 هـ.ش.، این کتابِ مُم۟تِع به سالِ 1372 با عنوانِ فرمانرواییِ عَضُدالدّولۀ دی۟لمی باز۟چاپ گَردید. از...
    پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۸
    مَأ۟سوفٌ عَلَی۟ه رینولد أَلین نیکِلسُن (R. A. Nicholson.)، خاورشناسِ نامدارِ انگلیسی (١٨٦٨ ـ ١٩٤٥م.)، بواسِطۀ تَصحیح و طَبعِ سُتودَنیِ آثارِ بسیارمُهِمّی چون مَثنَویِّ مولوی و تَذکِرَةالأولیاءِ مَنسوب به عَطّار و تَرجُمانُ‌الأَشواقِ ابنِ‌عَرَبی و تألیفاتش حولِ تَصَوُّفِ مُسَلمانان و أَدَبیّاتِ عَرَب، در جَهانِ إِسلام و بویژه ایران، آوازه‌ای بُلَند دارَد و از...
    پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۴
    از بی۟تهایِ حِکمَت‌آمیزی که می‌سَزَد هَر مُسَلمانِ راستین در حَیاتِ فَردی و اِجتِماعی آن را نُص۟بُ‌ال۟عَینِ خویش سازَد، یکی این است: وَ إِذا اف۟تَقَرتَ إِلَی الذَّخَائِرِ لَم۟ تَجِد۟ ذُخ۟رًا یَکُونُ کَصَالِحِ ال۟أَعمَالِ (یَعنی: هرگاه که تو را به اندوخته‌ها و پَس‌اندازها حاجَت اُفتَد، هیچ اندوخته و پَس‌اندازی چونان أَعمالِ صالِح نمی‌یابی؛ ... و در یک...
    يكشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰
    اُستادِ زنده‌یاد مُجتَبیٰ مینُوی، در بَخشی از مَقاله‌ای زیرِ عنوانِ «‌‌‌پَستی‌ و بُلَندیِ مِلَل از چیست؟» که به سالِ 1330 هـ.ش. به چاپ رَسیده، بمُناسَبَت نوشته است: « ... بی‌کتابی یکی از عُیوبِ أَساسی و إِشکالاتِ عُمدۀ کارِ ماست. از أوضاعِ عالَم و أَفکارِ أولادِ آدَم بی‌خَبَریم و میزان و ملاکی نَداریم که دعویهایِ مُدَّعیان را با آن بسَنجیم، و به این جهت،...
    شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۷