لینک های روزانه
    برای ما بنویسید



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    هومن
    ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۵
    سلام عليكم
    نظرِ شريفِ جناب عالي راجع به كتاب " فواكه البساتين " تأليف ميزراي طهراني چيست ؟
    آيا اين كتاب را براي مطالعه مناسب مي دانيد يا به نظرتان فقط يك " كنّاشة الفوائد " است ؟
    أفيدونا أفادكم الله
    پاسخ:
    سلام علیکم
    من کتاب یادشده را، در کتابفروشی دیده و تنها تَصَفُّحی إِجمالی کرده‌ام و با این پایه از وُقوف بی‌گُمان صلاحیت إِظهارِ نَظَرِ دَقیق دربارۀ آن نَدارَم .
    پیروز باشید!
    اسفندیار صفری
    ۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۰
    باسمه تعالی
    با سلام و احترام خدمت استاد جهانبخش دامت برکاته
    رساله ای به نام رساله عدم سهو النبی(ص) به شیخ مفید(ره) منتسب شده است. در صحت این انتساب اختلاف نظر وجود دارد. بعضی گفته اند مرحوم مجلسی در ج ۱۰۷ بحار الانوار ص ۱۶۷ انتساب این رساله به مرحوم شیخ مفید را انسب دانسته است. در صورت امکان جناب استاد اگر نظرتان را در این باره اعلام فرمایید سپاسگزار خواهم بود. دعا گو و دعا جو.
    اسفندیار صفری
    پاسخ:
    سلام و درود و سپاس
    آری، در انتسابِ رسالۀ یادشده گُفت‌وگوست و بویژه برخی از ایستارهایِ تیز و تُندِ مُندَرِج دَر آن درنگ‌انگیزست. مَن‌بَنده دربارۀ این اِنتِساب تحقیقی علی حِده نکرده‌ام و همواره انتسابِ آن را را به شیخِ مفید تنها به اعتمادِ قولِ مشهور راجح دانسته‌ام.
    از دیگرسو، میانِ آثارِ مسلّم الانتساب به شیخِ مفید آن اندازه هماهنگی نمی‌بینم تا مثلًا از آن سنجه‌ای برگیرم و انتسابِ این رساله را مُنکِر شوم.
    چُنین می‌نمایَد که آثارِ شیخ در أَدوارِ مختلفِ حیاتِ او بر حسبِ اقتضائاتِ گوناگون و با جهتگیری‌هائی که لزومًا هَمسان نیست پدید آمده باشد؛ و العلم عند الله.
    هومن
    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۹:۰۹
    با تشكر از پاسخگويي شما ، چنانكه حضرت رسول الله صلى الله عليه و سلّم مي فرمايند : إذا أحب أحدكم أخاه فليخبره أنّه يحبّه [ رواه أبوداود السجستاني ] بنده نيز مي كويم به رغم اين كه حضرت عالي را زيارت نكردم ولي به شما و شيوه علمي و تحقيقاتي شما علاقمند هستم ، الحق كه جنابتان تأييدي بر فضل أهل إصفهان و مصداق آن گفتار سعيد بن المسيِب ره هستيد كه مي گفت : لو لا أني من قريش لأحببت أن أكون من عجم إصبهان
    پاسخ:
    درود و سپاس
    شرمسارم و ناسَزاوارِ مِهر و نیکوگمانیِ شما.
    "ما که باشیم که اندیشۀ ما نیز کنند؟!".
    تندرستی و کامگاری‌تان را از پروردگارِ مُتَعال خواهانَم.
    هومن
    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۰
    سلام عليكم ، أز آنجا كه حضرت عالي إصرار بر گذاشتن إعراب بر حروف داريد و آن را جزو رسم الخط مي دانيد چه خوب است كه بر گذاشتن دو نقطة زير " ي " هم اهتمام كنيد ( مثلا در جمله مي گويم و أمثاله ) چون همانطور كه مستحضر است فرق بين حرف ياء و ألف مقصورة " ى " همين دو نقطة است ، خواهشمندم اگر اشتباه عرض كردم ، كلام صحيح و راجح را در مورد اين موضوع بفرماييد ، وفقّكم الله لما يحبّ و يرضى
    پاسُخ:
    سلام علیکم
    از پیشنهادِ شما سپاسگزارم. آقایِ داریوشِ آشوری برایِ تَمییزِ انواعِ یاء تَمهیداتی دَر شیوۀ رسم الخطّیِ خویش اندیشیده‌اند. مَن‌بَنده بدانچه دَر سُنَّتِ کتابتِ ایرانی شایع‌تَر بوده است، بَسَنده کرده‌ام. البتّه آن یاء که می‌فَرمایید دَر پاره‌ای از نسخِ خطّیِ فارسی هَست.
    منم اینک
    ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۴
    استاد عزیز
    معنی شنگینک و منگینک را جستجو کرده و نیافتم. راهنمایی بفرمایید.
    پاسخ:
    درود بر شُما که پیداست از نکته‌بینانید و بر کران از سَرسَری‌خوانی!
    پندارَم آن است که این دو تَعبیر را دَر غَزَلِ مولوی دیده یا شنیده‌اید.
    اُستاد دکتر مُحَمَّدرِضا شَفیعیِ کَدکَنی نوشته‌اند:
    «شنگینک و منگینک، تصغیرِ شنگین و منگین است. با این که منگ و شنگ هر دو به طورِ جداگانه دارایِ معنی است (شنگ: شاد و شوخ‌چشم؛ و منگ: بی‌خود و لایعقل)، مولانا، با افزودنِ "ین" به آخرِ شنگ و منگ، نوعی مُبالغه دَر جَنبۀ وَصفیِ آن‌ها إیجاد کرده است و با تصغیرِ آن‌ها مقصودِ خویش را به کمال رسانده است. شبیهِ این رفتار را با کلماتِ سنگین و جنگین نیز کرده و گُفته است (دیوانِ کبیر، ۵، ب ۲۷۲۵۰):
    اُفتاد دل و جانم دَر فتنۀ طرّاری
    سنگینک و جنگینک سربسته چو بیماری».
    (غَزَلیّاتِ شَمسِ تَبریز، مولانا جَلال‌الدّین مُحَمَّدِ بَلخی، مُقَدّمه [و] گُزینِش و تَفسیر: مُحَمَّدرِضا شَفیعیِ کَدکَنی، چ: ۹، تِهران: اِن۟تِشاراتِ سُخَن، ۱۳۹۷ هـ.ش.، ۱ / ۶۸۱).
    پیروز باشید و سربلند!
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۳۲۶٫۴۹۹ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۲۹ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۲۳۸

    پر بازدیدترین یادداشت ها :
    مقالات مهر ۱۳۹۵
    چَند سال پیش کَسی از مَن پُرسِشی کَرد که بسیار باعِثِ تَعَجُّبم شُد. پُرسید: شیخ عَبّاسِ قُمی که مُؤَلِّفِ مَفاتیح ال۟جِنان است، این مَطالِب را از کُجا آورده؟! آخِر مَگَر به او وَحی می شُده است؟! پیدا بود کَسی که چُنین پُرسِشی می کُنَد از حال و هَوایِ تألیفِ کتابهایِ رِوائی و تَدوینِ مَأ۟ثورات بکُلّی بدور است و هیچ اِطِّلاعی ندارَد که مُحَدِّثانی چون شیخ...
    پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۱
    دوستِ تاریخ۟ پِژوهِ مَرَندی مَن، آقایِ أَسَداللهِ أَحمَدی ـ زِیدَ عِزُّهُ ال۟عالِی ـ، که تُرکیٖ دان است و برخِلافِ این فَقیرِ سَراپاتَقصیر، إِمکانِ اِستفاده از مُقدّمه هایِ تُرکیِ مَطبوعاتِ فارسیِ تُرکیه را دارَد (هَنیئًا لَه)، أَخیرًا، به خواهِشِ این دُعاگو، به مقدّمۀ طابِعِ مُسامَرَة الأَخبارِ آقسرایی نَظَری افگَن۟ده، و البتّه ـ آنسان که شیوۀ طالِبانِ...
    پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۰
    مَرحومِ حاج شیخ عَبّاسِ قُمی ـ رِض۟وانُ اللهِ تَعَالَیٰ عَلَی۟ه ـ در دیباجۀ کتابِ شَریفِ مَفاتیح الجِنان مَرقوم داشته است: «... بَعضى از إِخ۟وانِ مُؤمِنين از اين داعى [ = حاج شیخ عَبّاسِ قُمی] درخواست نمودند كه كتاب مِف۟تاح الجِنان را كه مُتَداوَل شُده بي۟نِ مردم، مُطالعه نمایم و آنچه از أَدعيۀ آن كتاب كه سَنَد دارد ذِكر نمایم وآنچه را كه سَنَدش به نظرم نرسيده...
    پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۰۹
    به بَرَکتِ صَدیقِ ارجمندم، اُستاد حُجَّة الإِسلام و المُسلِمین شیخ عَلیِ فاضِلی ـ دامَ إِف۟ضالُه! ـ، با فاضِلی گِرانمایه از فُضَلایِ فَضیلَت۟مَندِ "آذَربایجانِ" سَرفَراز دوستی یافته ام که در شَهرِ دیرسال و تاریخ۟مَندِ «مَرَند» می زیَد و به تَحصیل در رِشتۀ تاریخ مُشتَغِل و در مُطالَعاتِ فراخ۟ دامنۀ تاریخی و اجتِماعی و فرهنگی مُتَوَغِّل و در باریکیهایِ فِکر و...
    پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۰۳
    در کتابِ حوزَوی ـ دانِشگاهیِ مُستشرِقان و پیامبَرِ أَعظَم ـ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه ـ (دکتر حسینِ عبدالمُحَمَّدی، چ: 1، قُم: مَرکَزِ بین المِلَلیِ تَرجَمه و نَشرِ المُصطَفیٰ ـ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه ـ، 1392 هـ. ش. / 1434 هـ. ق.، ص 98 و 99) در ضمنِ تَراجِمِ أَحوالِ مُستشرقان که بر حَسَبِ أَدوار و ترتیبِ تاریخی سامان داده اند، شَرحِ حالی برایِ مُستشرقِ مَعروفِ...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۴
    شَرحی جَدیدال۟ان۟تشار بر «خُطبۀ شِقشِقیّه» را تَصَفُّح می کَردَم . شَکوائیّۀ أَمیرِمؤمنان ـ عَلَیهِ السَّلام ـ (شَرحِ خُطبۀ شِقشِقیّه)، عَبّاسِ ولی نژادِ سارَوی، تَحقیق و تَدوین: حُسَینِ غَفّاریِ سارَوی ـ و ـ سَیِّد حُسَینِ تقیان، چ: 1، ساری: اِنتِشاراتِ شوق، 1395 هـ. ش. که از حیثِ روی۟کَرد و مایه و ساختار با بسیاری از آنچه در سالهایِ أَخیر در قَلَمروِ...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۲
    در کتابِ مُستشرِقان و پیامبَرِ أَعظَم ـ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه ـ، تألیفِ «حجَّت . کذا فی الأَصل، بالتّاءِ المَمدودَة. الإِسلام و المسلمین دکتر حسینِ عبدالمُحَمَّدی، عضوِ هیئتِ عِلمیِ جامعة المُصطَفیٰ ـ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه ـ» در قُم، که «برای دورۀ کارشناسیِ أَرشَدِ رشتۀ تاریخِ إِسلام تهیّه و تدوین شُده است» و تألیفِ آن «در چارچوبِ برنامه...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۶
    شیخِ شیراز در گُلِستان فرموده است: «در جامعِ بَع۟لبَک وَقتی کَلِمَه ای همی ‌گُفتم به طَریقِ وَعظ با جَماعَتی اَفسُردۀ دِل۟مُردۀ رَه۟ از عالَمِ صورَت به عالَمِ مَعنی نَبُرده. دیدَم که نَفَسَم دَرنمی‌ گیرَد و آتَشم در هیزُمِ تَر أَثَر نمی ‌کُنَد. دِریغ آمدم تَربیَتِ سُتوران و آینه داری در مَحَلَّتِ کوران؛ و لیکِن درِ معنی باز بود و سِلسِلۀ سُخَن دراز. در...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۳
    نَگوییم چَندین سخن برگَزاف که بیچاره باشَد خُداوندِ لاف! حکیم فردوسی رَئیسِ بُنیادِ عِلمی و فرهنگیِ بوعَلی سینا، آقایِ غیاث الدّین طه محمَّدی، می فرمایَند که «صدها رسالۀ علمی و کتابِ» باقی مانده از ابنِ سینا، «امروز کلیدِ قُفلِ همۀ علومِ بشر است»(هفته نامۀ صدا، شنبه 6 شهریورِ 1395 هـ. ش.، ش 95، ص 78)! برایِ فرانمودنِ مَراتِبِ صِدقِ این مُدَّعا، عِجالَةً دو راه به...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۶
    از اُستاد مُحَمَّدِ اِسفندیاری ـ دامَ عُلاه! ـ شنیدم که: غُلامحُسَینِ ساعِدی، نویسَندۀ مُعاصِر، از آنجا که خود به "آب شنگولی" دِلبستگیِ بسیار داشته است!، آن بیتِ سَعدی را که در گُلِستان می گویَد: «شُد غُلامی که آبِ جوی آرَد / جویِ آب آمَد و غُلام ببُر۟د»، اینگونه می خوانده است: شُد غُلامی که "آبِ جو jow . " آرَد "آبِ جو jow . " را میانِ راه...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۰
    خانمِ فرزانۀ تاج بخش، مُدیرِ گُروهِ پِژوهِشِ فلسفه و کودکِ بُنیادِ حکمتِ صدرا، فرموده اند: « ... ملّاصدرا در واقع یک شخص یا یک فیلسوف نیست؛ بلکه او آیینۀ تمام۟ نمایِ فرهنگ و فلسفۀ ایرانی ـ إِسلامی است. ...» (هفته نامۀ صدا، شنبه 6 شهریورِ 1395 هـ. ش.، ش 95، ص 78). چُنین سُخَنها را، تازه با تَسامُح و تَجَوُّز، و به اعتبارِ دامنۀ فَراخ و مُتَنَوِّعِ مَقالات و مَقولات،...
    يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۶
    صَدیقِ ارجمندم، اُستاد حُجَّة الإِسلام و المُسلِمین شیخ عَلیِ فاضِلی ـ دامَ إِف۟ضالُه! ـ، نَقل می کرد که: یکی از فُضَلایِ مُشتَغِل در حوزۀ عِلمیّۀ قُم ـ شَیَّدَ اللهُ أَرکانَها! ـ که در زیِّ دَستاربَندان است و در دفترِ یکی از مَراجِعِ عالیٖ قَدرِ تقلید و فُقَهایِ مُحَقِّق و رِجالیانِ مُدَقِّقِ زمانِ ما ـ مَتَّعَ اللهُ المُسلِمینَ بطولِ بَقائِه! ـ به خِدمتِ...
    پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۵
    حَمدِ (/ حمدالله) مُستوفیِ قَزوینی در تاریخِ گُزیده نوشته است: « وَزير أَبونَصرِ كُندُرى، قاضى محمَّد بنِ عَلىِ دامغانى را تَربيَت كرد . «تربیت کردن» ـ در چُنین جایها ـ یعنی: «به معنیِ مَدح و ثَنایِ کسی را در حُضورِ او به پادشاه گفتن و توصیۀ او را کردن و شَفاعتِ او را کردن و همراهی و مُساعَدَت کردن و غیره». ( یادداشتهایِ قَزوینی، به کوششِ ایرجِ اَفشار، 2 / 46). تا...
    پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۸