لینک های روزانه
    برای ما بنویسید



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت

    اسفندیار صفری
    ۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۰
    باسمه تعالی
    با سلام و احترام خدمت استاد جهانبخش دامت برکاته
    رساله ای به نام رساله عدم سهو النبی(ص) به شیخ مفید(ره) منتسب شده است. در صحت این انتساب اختلاف نظر وجود دارد. بعضی گفته اند مرحوم مجلسی در ج ۱۰۷ بحار الانوار ص ۱۶۷ انتساب این رساله به مرحوم شیخ مفید را انسب دانسته است. در صورت امکان جناب استاد اگر نظرتان را در این باره اعلام فرمایید سپاسگزار خواهم بود. دعا گو و دعا جو.
    اسفندیار صفری
    پاسخ:
    سلام و درود و سپاس
    آری، در انتسابِ رسالۀ یادشده گُفت‌وگوست و بویژه برخی از ایستارهایِ تیز و تُندِ مُندَرِج دَر آن درنگ‌انگیزست. مَن‌بَنده دربارۀ این اِنتِساب تحقیقی علی حِده نکرده‌ام و همواره انتسابِ آن را را به شیخِ مفید تنها به اعتمادِ قولِ مشهور راجح دانسته‌ام.
    از دیگرسو، میانِ آثارِ مسلّم الانتساب به شیخِ مفید آن اندازه هماهنگی نمی‌بینم تا مثلًا از آن سنجه‌ای برگیرم و انتسابِ این رساله را مُنکِر شوم.
    چُنین می‌نمایَد که آثارِ شیخ در أَدوارِ مختلفِ حیاتِ او بر حسبِ اقتضائاتِ گوناگون و با جهتگیری‌هائی که لزومًا هَمسان نیست پدید آمده باشد؛ و العلم عند الله.
    هومن
    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۹:۰۹
    با تشكر از پاسخگويي شما ، چنانكه حضرت رسول الله صلى الله عليه و سلّم مي فرمايند : إذا أحب أحدكم أخاه فليخبره أنّه يحبّه [ رواه أبوداود السجستاني ] بنده نيز مي كويم به رغم اين كه حضرت عالي را زيارت نكردم ولي به شما و شيوه علمي و تحقيقاتي شما علاقمند هستم ، الحق كه جنابتان تأييدي بر فضل أهل إصفهان و مصداق آن گفتار سعيد بن المسيِب ره هستيد كه مي گفت : لو لا أني من قريش لأحببت أن أكون من عجم إصبهان
    پاسخ:
    درود و سپاس
    شرمسارم و ناسَزاوارِ مِهر و نیکوگمانیِ شما.
    "ما که باشیم که اندیشۀ ما نیز کنند؟!".
    تندرستی و کامگاری‌تان را از پروردگارِ مُتَعال خواهانَم.
    هومن
    ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۰
    سلام عليكم ، أز آنجا كه حضرت عالي إصرار بر گذاشتن إعراب بر حروف داريد و آن را جزو رسم الخط مي دانيد چه خوب است كه بر گذاشتن دو نقطة زير " ي " هم اهتمام كنيد ( مثلا در جمله مي گويم و أمثاله ) چون همانطور كه مستحضر است فرق بين حرف ياء و ألف مقصورة " ى " همين دو نقطة است ، خواهشمندم اگر اشتباه عرض كردم ، كلام صحيح و راجح را در مورد اين موضوع بفرماييد ، وفقّكم الله لما يحبّ و يرضى
    پاسُخ:
    سلام علیکم
    از پیشنهادِ شما سپاسگزارم. آقایِ داریوشِ آشوری برایِ تَمییزِ انواعِ یاء تَمهیداتی دَر شیوۀ رسم الخطّیِ خویش اندیشیده‌اند. مَن‌بَنده بدانچه دَر سُنَّتِ کتابتِ ایرانی شایع‌تَر بوده است، بَسَنده کرده‌ام. البتّه آن یاء که می‌فَرمایید دَر پاره‌ای از نسخِ خطّیِ فارسی هَست.
    منم اینک
    ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۴
    استاد عزیز
    معنی شنگینک و منگینک را جستجو کرده و نیافتم. راهنمایی بفرمایید.
    پاسخ:
    درود بر شُما که پیداست از نکته‌بینانید و بر کران از سَرسَری‌خوانی!
    پندارَم آن است که این دو تَعبیر را دَر غَزَلِ مولوی دیده یا شنیده‌اید.
    اُستاد دکتر مُحَمَّدرِضا شَفیعیِ کَدکَنی نوشته‌اند:
    «شنگینک و منگینک، تصغیرِ شنگین و منگین است. با این که منگ و شنگ هر دو به طورِ جداگانه دارایِ معنی است (شنگ: شاد و شوخ‌چشم؛ و منگ: بی‌خود و لایعقل)، مولانا، با افزودنِ "ین" به آخرِ شنگ و منگ، نوعی مُبالغه دَر جَنبۀ وَصفیِ آن‌ها إیجاد کرده است و با تصغیرِ آن‌ها مقصودِ خویش را به کمال رسانده است. شبیهِ این رفتار را با کلماتِ سنگین و جنگین نیز کرده و گُفته است (دیوانِ کبیر، ۵، ب ۲۷۲۵۰):
    اُفتاد دل و جانم دَر فتنۀ طرّاری
    سنگینک و جنگینک سربسته چو بیماری».
    (غَزَلیّاتِ شَمسِ تَبریز، مولانا جَلال‌الدّین مُحَمَّدِ بَلخی، مُقَدّمه [و] گُزینِش و تَفسیر: مُحَمَّدرِضا شَفیعیِ کَدکَنی، چ: ۹، تِهران: اِن۟تِشاراتِ سُخَن، ۱۳۹۷ هـ.ش.، ۱ / ۶۸۱).
    پیروز باشید و سربلند!
    نفیسه
    ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
    من تازه این صفحه را یافته ام. امروز در کتابفروشی آقای سپاهانی اسم یادگارستان را از زبان شما شنیدم و به گمان اینکه باید سایتی باشد آن را جستجو کردم این پیام را هم هنوز در حالیکه من و شما هر دو در مغازه ی آقای سپاهانی هستیم می نویسم . خواستم بگویم از آشنایی شما بسیار خوشحالم
    پاسخ:
    بزرگوارید و نیکوگمان.
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۲۹۵٫۰۳۴ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۸۳ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۲۱۶

    پر بازدیدترین یادداشت ها :
    مقالات مهر ۱۳۹۳
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا ( أحزاب ، 70 ). استاد محمّدرضا حکیمی در کتابِ إیمانِ فیلسوفان ، یک جا ( چ : 1 ، قم : انتشاراتِ دلیلِ ما ،1392 هـ . ش . ، ص 90 ) ، بصَراحت دربحث از « معادِ مثالی » می نویسند : « ...، و امام خمینی می گویند مخالف عقاید مردم مسلمان است » وآنگاه نشانیِ سخن را به دست می دِهَند در : « مناهج الوصول إلی علم...
    شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۸
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا ( أحزاب ، 70 ) استاد محمّدرضا حَکیمی از مُحترمانِ روزگارِ ماست ؛ مردی بسیاردان و دلسوز و کوشا و سخت مشتاقِ معرّفیِ حقیقتِ إسلام و فَرّ و فرهنگِ آن به نَسلهائی که در این سالهایِ خَزانی از شناختِ راستینِ دینِ حقیقی و حقیقتِ دینی مَحروم و مَحجوب مانده اند . کارنامۀ مُجاهَداتِ فرهنگی و...
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷
    چُنان که گفتیم ، شیخِ سخن پردازِ شیراز، سعدی ، در غزلی فرموده است : ...غنچه دیدم که از نسیم صبا همچو من دست در گریبان داشت که نه تنها منم ربودۀ عشق هر گلی بلبلی سحرخوان داشت این ، ضبطِ نسخۀ ویراستۀ شادروان دکتر غلامحُسَینِ یوسُفی است ( نگر : غزلهای سعدی ، ویراستۀ یوسُفی ، چ :1 ، ص 77). در نسخۀ ویراسـتۀ زنده یاد محمّد علیِ فروغی ( نگر: کلّیّاتِ سعدی ، چ أمیرکبیر ،...
    سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۸
    شیخِ شکرگفتارِ شیراز ، سَعدیِ بی هَنباز ، در غزلی دلنواز می فرماید : تا مگر یک نَفَسم بویِ تو آرَد دَمِ صُبح همه شب منتظرِ مرغِ سحرخوان بودم شادروان استاد پرویزِ اتابکی در تبیین « مرغِ سحرخوان » نوشته است : « خروس ، که نویدِ صبح می دهد »( برگزیده و شرحِ آثارِ سَعدی ، چ: 1 ، ص 174 ). این تبیین خطاست ، و« مرغ سحرخوان » ، خُروس نیست ؛ بلکه چُنان که بعضِ دیگر شرّاح (...
    دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۱
    سعدی در گلستانِ بی خَزانش در حکایتی به یاد ماندنی ، از قولِ شاعِری که پیشِ أمیرِ دزدان رفت و ثَنا گفت و جَفا دید ، آورده است : اُمـیـدوار بـود آدمـی بـه خـیـرِ کـسـان مرا به خیرِ تو اُمّید نیست شَر مَرَسان! ( کلّیّاتِ سعدی ، چ أمیرکبیر ، ص 125 ). گمان می کنم که شیخِ شیراز را در سَرایشِ این بیت به گُزین گویه ای از دانایانِ پیشین نظر بوده است . أَبوالفتح علیّ بنِ...
    دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۳
    سُخَنسَرایِ بی همتایِ إقلیمِ پارس ، سعدی ، در غزلی به آغازۀ "ای که گفتی هیچ مُشکِل چون فِراقِ یار نیست..." ، می فرماید : خَلق را بــیــدار بایَـد بـود ازآبِ چـشـمِ مَــن وین عَجَب کان وقت می گریَم که کس بیدار نیست ! ( کلّیّاتِ سعدی ، چ أمیرکبیر ، ص 454 ،غ 117 ). زنده یاد استاد پرویزِ اتابَکی در برگُزیده و شرحِ آثارِ سعدی (چ :1 ، ص149 ) ، در گُزارشِ این بیت نوشته است: "...
    دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰:۲۲
    بیتِ حَکیمانۀ عِبرَت انگیزی هست از این قرار : گوسفندی بَرَد این گُرگِ مُعَوَّد هر روز گوسفندانِ دِگَر خیره درو مینگَرَند! این بیت از سَعدی است؛ از غزلی به آغازۀ " دُنیی آن قدر ندارد که برو رشک برند / یا وجود و عدمش را غمِ بیهوده خورند " ( کلّیّاتِ سعدی ، چ أمیرکبیر ، ص 791 ). زنده یاد استاد پـرویزِ اَتابکی در بـرگـُزیده و شـرحِ آثـارِ سَعدی (چ:1 ، ص156 ) "...
    سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
    این حِکمَتِ منظومِ گُلستانِ بی خَزانِ شيخِ أَجَل ، سَعدیِ شيرازی ، زَبانزَد است که می فرماید: اندرون از طعام خالی دار تا درو نورِ معرفـت بینی تهی از حکمتی به علّتِ آن که پُری از طعام تا بینی ( گُلستان ، چ یوسُفی ، ص 95 ). سَعدی پِژوهان در تَنقیبِ ریشه هایِ مُحتَمَلِ این حکمتِ شیخِ شیراز به پاره ای از مأثورات و أَقوال گواهی جُسته اند که درآنها از " نور " و...
    سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۳