خانمِ فرزانۀ تاج بخش، مُدیرِ گُروهِ پِژوهِشِ فلسفه و کودکِ بُنیادِ حکمتِ صدرا، فرموده اند:
« ... ملّاصدرا در واقع یک شخص یا یک فیلسوف نیست؛ بلکه او آیینۀ تمام۟ نمایِ فرهنگ و فلسفۀ ایرانی ـ إِسلامی است. ...»
(هفته نامۀ صدا، شنبه 6 شهریورِ 1395 هـ. ش.، ش 95، ص 78).
چُنین سُخَنها را، تازه با تَسامُح و تَجَوُّز، و به اعتبارِ دامنۀ فَراخ و مُتَنَوِّعِ مَقالات و مَقولات، دربارۀ أَمثالِ سَعدی و حافِظ گُفته اند؛ ولی در بابِ مُلّا صَدرایِ شیرازی، ... . چه عَرض کُنَم؟!
آیا زُبدۀ آن اِنگاره ها و باوَرداشتها و آرمانها و أُسطوره ها و چه و چه ها که در فرهنگِ اَرج آورِ ایرانیان، بَل عُمومِ مُسَلمانان، موج می زَده است، در صَدرایِ شیرازی و آثارش بازتافته است؟! ... حَقیقةً یا رَقیقَةً؟!! ... کی۟؟ کُجا؟ کو؟!
آیا "مُدیرِ گُروهِ پِژوهِشِ فلسفه و کودکِ بُنیادِ حکمتِ صدرا" هم، در میانِ هَمهَمه ها، و در إِقلیمی سَرشار از شِعارهایِ پُرپَژواک، و در غیابِ عِیارسَنجان، بانگی درافگَنده است و بَس؟! ... «تا چه بازی رُخ نمایَد»؟... نَکُنَد مُخاطَبِ این بَیاناتِ البتّه فیلسوفانه را «کودک» اِنگاشته اند؟! ... . ... «طامات تا به چَند و خُرافات تا به کی۟؟!» ...
یادش بخیر! ... رَفیقی داشتیم که می گُفت: دیدید تَعالیمِ شیخِ أَکبَر مُحیی الدّین چگونه گورباچُف را از پا دَرآورد و موجِباتِ فُروپاشیِ شوروی را فراهَم کَرد؟! ... مَردِ ساده لوحِ سَلیمی بود و ما این حَرفهایش را جِدّی نمی گرفتیم.
تازه تَجرِبۀ مَرحومِ نَصرالدّین ثابت کرده است که می توان میخِ کَذائی را در زمین کوفت و گُفت: مرکزِ زَمین همین جاست! ... در این وانَف۟سایِ "اقتصادِ مُقاومتی" هیچ کس حال ندارَد بروَد و اندازه بگیرَد و صِدق و کِذبِ "قَضیّۀ نَصرالدّینیّه!" را بسَنجَد!!!
يكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۶
نمایش ایمیل به مخاطبین
نمایش نظر در سایت
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
چه خوش باشد که بعد از روزگاران
به امیدی رسند امیدواران